Guvernul a aprobat astazi o serie de modificari si completari privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale pentru Achizitii Publice (A.N.A.P.), asigurand astfel cadrul administrativ necesar indeplinirii tuturor atributiilor agentiei, tinand cont de volumul si complexitatea actiunilor in derulare sau preconizate pentru implementarea Strategiei nationale in domeniul achizitiilor publice.
Executivul a modificat si completat in acest sens Hotararea Guvernului nr. 634/2015 privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale pentru Achizitii Publice, precum si Anexa nr. 2 la Hotararea Guvernului nr. 34/2009 privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice, cu modificarile si completarile ulterioare.
Avand in vedere specificul activitatilor desfasurate de catre Agentia Nationala pentru Achizitii Publice si atributiile stabilite si asumate in fata Comisiei Europene, Guvernul suplimenteaza organigrama A.N.A.P. cu 20 de posturi, de la 415, exclusiv demnitarul, la 435 de posturi, exclusiv demnitarul. Decizia a fost luata avand in vedere volumul si complexitatea activitatilor de implementare a Strategiei nationale in domeniul achizitiilor publice, dar si cele 5 directii de actiune ale Strategiei nationale in domeniul achizitiilor publice, care vizeaza:
– Calitatea cadrului legislativ, inclusiv evaluarea optiunilor de transpunere a noilor directive europene in legislatia nationala;
– Coerenta generala si eficienta cadrului institutional;
– Regularitatea si calitatea procesului de achizitii publice;
– Capacitatea autoritatilor contractante, cu accent pe profesionalizare si aspecte de integritate;
– Functiile de monitorizare si supervizare ale sistemului de achizitii publice din Romania.
Pentru implementarea Strategiei nationale in domeniul achizitiilor publice, actul normativ aprobat astazi de Guvern prevede pentru A.N.A.P. si instituirea functiei de sprijin operational pentru autoritatile contractante, prin elaborarea unui ghid operational interactiv, actualizabil, care sa inlocuiasca suprareglementarea de nivel tertiar.
In ceea ce priveste organizarea A.N.A.P., actul normativ prevede fuzionarea structurii responsabile cu reglementarea in domeniul achizitiilor publice si infiintarea Directiei Generale Politici Publice, Reglementare si Armonizare Legislativa, in cadrul careia se organizeaza Directia Politici Publice si Directia reglementare si Armonizare Legislativa. In acest fel, se urmareste o corelare eficienta a informatiilor si experientei dobandite de Directia Generala Reglementare, Coordonare Metodologica si Suport Operational si Directia Generala Politici Publice si Relatii Internationale, precum si o mai buna coordonare a procesului de reglementare.
Guvernul a decis infiintarea unui Birou pentru implementarea proiectelor, in cadrul Directiei Politici Publice din subordinea Serviciului de Politici si Coordonare Sistem, cu scopul de a asigura un cadru unitar pentru managementul proiectelor finantate din fonduri externe nerambursabile si un management eficient in cadrul proiectelor derulate de catre A.N.A.P.. In luarea deciziei s-a tinut cont de procesul de reforma in domeniul achizitiilor publice si de necesitatea implementarii masurilor prevazute in Strategia nationala in domeniul achizitiilor publice.
De asemenea, pentru a se evita suprapunerile in sistemul de control si verificare procedurala realizat de A.N.A.P., activitatea de control va fi organizata la nivelul a doua structuri distincte care sa intreprinda numai demersurile necesare in functie de momentul verificarilor. In acest sens, se mentine in cadrul A.N.A.P., la nivel de directie generala, Directia Generala Control EX-ANTE, care va cuprinde Directia de Evaluare Documentatii de Atribuire si Directia Verificare Derulare Procedura de Atribuire. De mentionat ca, potrivit actului normativ, activitatea A.N.A.P. este exercitata in continuare la nivel central si prin 8 structuri regionale, fara personalitate juridica, la nivel teritorial, cu precizarea ca acestea vor fi organizate in subordinea Directiei Verificare Derulare Procedura de Atribuire.
Activitatea de verificare ulterior semnarii contractelor de achizitie publica va integra si componenta de verificare a respectarii normelor privind achizitiile publice in cadrul proiectelor finantate din instrumente structurale conform acordurilor de delegare semnate intre autoritatile de management si A.N.A.P.. In acest fel, activitatea de verificare ulterior semnarii contractelor de achizitie publica va fi organizata la nivel de directie in subordinea directa a presedintelui A.N.A.P., denumita Directia Control EX-POST.
Executivul a decis, totodata, dezvoltarea functiei de supervizare exercitata de agentie, printr-o monitorizare coerenta si sistematica a sistemului electronic de achizitii publice SEAP, pentru a evalua functionarea si evolutia sistemului in timp si pentru a se stabili daca obiectivele propuse au fost atinse. Vor fi puse in practica proceduri prin care sa se asigure ca supervizarea se va baza pe monitorizare si pe activitatile de control ex-ante, care releva in timp real probleme sau nereguli sistemice. Actul normativ prevede, in acest scop, reorganizarea functiilor de monitorizare si supervizare, prin fuzionarea structurilor responsabile la nivelul A.N.A.P. cu implementarea si transpunerea acestor doua functii intr-o singura structura – Directia de Monitorizare si Supraveghere Sistem. Aceasta noua directie de specialitate din cadrul A.N.A.P. va verifica sistemul de achizitii publice la nivel global, dar si la nivel de indicatori care sa permita depistarea eventualelor ineficiente si nereguli la nivelul achizitorilor sau al autoritatilor publice contractante. Agentia Nationala pentru Achizitii Publice va identifica autoritatile contractante cu probleme si va face publica informatia prin intermediul unui raport anual.
La nivelul conducerii A.N.A.P., Executivul a decis ca nu doar secretarul general, ci si secretarul general adjunct este inalt functionar public, numit, in conditiile legii, prin decizie a prim-ministrului.